Dynamic pricing

Dynamisch prijzen op basis van variabelen

Wil je jouw webshop prijzen aanpassen aan de prijsniveaus in de markt en een minimale marge handhaven? Ben je een prijsvechter? Verkoop je seizoen- en weergebonden producten? Is er een populair product in de collectie waarvan jullie genoeg voorraad hebben en de concurrentie niet?

Wij bieden een oplossing waarmee je automatisch prijzen kunt aanpassen met behulp van slimme software: dynamic pricing.

Waarom dynamic pricing?

  •    automatisch de beste prijsstrategie
  •    prijzen aangepast op vooraf ingestelde variabelen
  •    tijd besparen door automatisering
  •    omzetpotentieel van de webshop vergroten
  •    eenvoudig implementeren met een API koppeling

Wij geven je dagelijks inzicht in je concurrentie

Voor een vast bedrag
per maand

Geautomatiseerd
prijzen aangepast

Pure tijdswinst en
continu concurrerend

Wat ontvang ik?

Dynamic pricing is het aanpassen van prijzen met slimme software. Op basis van alle relevante variabelen die je hebt bepaald wordt de prijs per artikel automatisch verhoogd of verlaagd als dit de omzetprognose positief beïnvloed.

Met dynamic pricing wordt een formule gebruikt, die de optimale prijs berekend op basis van verschillende input variabelen. Denk bijvoorbeeld aan externe invloeden, voorraad ten opzichte van concurrentie en de mate de interesse in een specifiek product. Het aanpassen van prijzen op basis van vraag en aanbod wordt ook wel demand pricing of surge pricing genoemd.

Met een dynamische prijsstrategie kun je constant inspelen op wijzigingen, terwijl rekening gehouden wordt met jullie positionering en strategie. Een prijsvechter kan bijvoorbeeld altijd mee met de prijs van de laagste concurrent. Het algoritme kan ook kijken naar hoge of lage elasticiteit en kan geleerd worden nooit boven of te ver onder de markt te prijzen.

Deze dienst wordt in combinatie met price scraping aangeboden.

Wat kan ik hiermee?

Gebruik een dynamische prijsstrategie en laat prijzen meebewegen met vraag en aanbod in de markt.

Veel bedrijven en (web)winkels passen hun prijzen continu aan om verkoop te optimaliseren en waar mogelijk de marges te verhogen. Door het gebruiken van een dynamisch prijsbeleid ben je continu bezig om de meest optimale prijs voor een artikel te bepalen. Met deze prijsstrategie bepaal je doorlopend welke prijs een consument op een specifiek moment bereid is om te betalen.

De markt is continu in beweging, van producten die plotseling hoge urgentie krijgen door warm weer tot het vergelijken van prijzen voor de beste deal. Consumenten zijn continu actief op zoek om hun behoefte te vervullen. Met dynamic pricing pas je de prijs aan naar actuele vraag en aanbod en benut je het omzetpotentieel maximaal.

Heb jij nog vragen?

Veelgestelde vragen

Kan ik ook handmatig prijzen aanpassen?

Ja, dit is mogelijk. De snelste manier om te reageren op de markt is met een API koppeling, waarmee de software direct in verbinding staat met jullie webshop of website. Als je niet persé het prijsadvies wilt overnemen, is het mogelijk om de informatie op een andere wijze aangeleverd te krijgen.

Zo kun je beoordelen of een prijs voldoet en daarna besluiten de prijs handmatig aan te passen. Deze optie is ook interessant voor partijen met een kleiner aanbod of partijen met een maandelijkse omzet onder de 8.000 euro.

Waar kom ik (al) dynamische prijsstrategieën tegen?

Er zijn een aantal bekende voorbeelden waar dynamische prijzen worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan luchtvaartmaatschappijen waarbij de prijzen voor een vlucht in de loop van de tijd kunnen veranderen.

Ook een aantal grote electronica winkels voeren al enige tijd dynamische prijzen. Daar worden – vaak automatisch – de prijzen van artikelen soms meerdere keren per dag aangepast op elektronische prijskaartjes.

Welke informatie heb ik nodig om te starten?

In eerste instantie is het belangrijk dat de variabelen die invloed hebben op de prijsstrategie worden bepaald. Met andere worden: met welke informatie en afspraken moet het algoritme rekening houden als de meest optimale prijs wordt berekend?

Wij vertalen dit naar een scraper, waarmee relevante informatie wordt opgehaald, en een algoritme, waarmee wordt bepaald wat de beste prijs is op basis van die informatie.

Wat kost dynamic pricing?

Je betaalt bij ons een vast bedrag per maand. Het bedrag is afhankelijk van de hoeveelheid producten en de frequentie waarop je prijsaanpassingen wilt doorvoeren.

Dynamic pricing kan al vanaf € 99 per maand.
Vraag nu een vrijblijvende offerte op.

Voor wie is dynamic pricing interessant?

Dynamic pricing is geschikt voor aanbieders die online producten of diensten verkopen. Denk bijvoorbeeld aan webshops of vergelijkingssites met een optie tot het afsluiten van een verzekering of abonnement.

Een dynamische prijsstrategie wordt vaak gebruikt door toonaangevende online spelers, die de zware concurrentie in het e-commerce en omnichannel landschap aangaan.

Online bedrijven die zich in een markt bevinden waarin dynamisch prijzen veelvuldig wordt gebruikt, stappen vaak over naar artificial intelligence om het prijsbeleid up-to-date te houden. Zij zien dat ze omzet mislopen op het moment dat zij de prijsbepaling statisch houden.

Zullen wij jou bellen?


Bel ons: +31 (0)20 205 1007

of stuur een mail naar:

info@inspectelement.nl

Ook interessant!

Verkoopprijzen vergelijken met concurrerende webshops.

PRICE SCRAPING

Content, attributen en afbeeldingen verzamelen voor webshops.

PRODUCT SCRAPING

Inzicht in de prestaties van Google Shopping advertenties.

GOOGLE SHOPPING ANALYSE